Tiskové zprávy
Projekt V2X - využití baterií elektromobilů k ukládání obnovitelné energie
- Projekt je zaměřen na využití baterií vozu k ukládání obnovitelné energie v budovách
- Stanice V2X umožňují oboustranný tok energie
- Propojení s fotovoltaickými panely na budově
Společnosti Mitsubishi Motors, Hitachi Europe a ENGIE představily průkopnický projekt s cílem zkoumat využitelnost elektromobilů k ukládání obnovitelné energie pro kancelářské budovy. Pro účely projektu propojilo sdružení firem první dobíjecí stanici typu V2X (konektivita ‚vozidlo-cokoli‘) s kancelářskou budovou společnosti ENGIE v nizozemském městě Zaandam.
Pokroková dobíjecí stanice V2X od Hitachi je prvním zařízením svého druhu, které dokáže nejen dobíjet elektromobily, ale také pouštět energii zpět do sítě budovy či veřejné rozvodné sítě, a tak podle potřeby sloužit k různým účelům. Kromě toho se dobíjecí stanice může připojit přímo na fotovoltaické panely a externí úložiště energie, což dává prostor k mnohem účinnějšímu zásobování budov elektrickou energií.
Dnešní budovy společně s dopravou mají cca 75% podíl na celkových emisích CO2 produkovaných firmami poskytujícími služby, a tak technologie V2B (konektivita ‚vozidlo-budova‘) může zásadním způsobem přispět k celosvětovému snížení uhlíkových emisí a současně napomoci snížit náklady na energie v rámci budov i celých firem.
Mitsubishi Motors, ENGIE a Hitachi spojují své odborné znalosti a věří, že pokroková dobíjecí stanice typu V2B (konektivita ‚vozidlo-budova‘) může vést ke vzniku chytřejších a účinnějších systémů pro hospodaření s energiemi v budovách.
Dobíjecí stanice V2X je propojena se systémem dodávek energie do budovy; když daná budova produkuje více sluneční energie, než potřebuje, přebytečná energie se ukládá do baterie elektromobilu. Tuto energii lze poté podle potřeby pouštět zpět do elektrické rozvodné sítě. Baterie vozidla se tudíž chová jako úložiště energie a zároveň jako zásobník pro nouzové napájení elektřinou.
Uvedené firmy společně poskytují své odborné znalosti v následujících oblastech:
- Hitachi poskytuje dobíjecí stanici V2X umožňující obousměrné dobíjení mezi baterií elektromobilu a budovou nebo elektrickou rozvodnou sítí. Rovněž poskytuje technologii umožňující předávání elektrické energie mezi vozidlem a budovou, resp. mezi vozidlem a elektrickou rozvodnou sítí.
- ENGIE stojí za vytvořením tzv. ‚chytré budovy‘ propojením baterie elektromobilu prostřednictvím dobíjecí stanice V2X se systémem zásobování budovy elektřinou, včetně integrace s fotovoltaickými panely nebo dalšími zdroji obnovitelné energie v rámci chytré sítě.
- Mitsubishi Motors poskytuje SUV Outlander PHEV v roli úložiště energie, které může sloužit systémům pro zásobování budovy elektrickou energií k zajištění stabilních dodávek obnovitelné energie
V další fázi projektu bude sdružení firem zkoumat možnosti společného využití elektromobilů, obnovitelné energie a systémů pro hospodaření s energiemi k zajištění energetické neutrality budov. To vede ke koncepci inteligentních a hospodárnějších mikrosítí, které dokáží spolupracovat se systémy budov pro hospodaření s energiemi (BEMS). Výsledkem optimálního využívání dostupné energie jsou nižší produkované emise a náklady firem.
Výhody zavádění digitálních technologií v energetice komentuje Ram Ramachander, ředitel pro digitální technologie ze společnosti Hitachi Europe:
„Tento projekt názorně ukazuje, jak naše podpora IoT a digitálních technologií může zákazníkům pomoci k dosažení energetické neutrality budov v rámci zvyšování energetické účinnosti a snižování nákladů cestou optimalizace dobíjecí infrastruktury elektromobilů. Naše technologie může rovněž napomoci vytvořit nové obchodní případy napříč celým hodnotovým řetězcem elektromobilů, včetně technologie V2G (Vehicle-to-Grid), která přináší flexibilitu v otázce distribuce energií.“
Ambiciózní schéma komentuje Hans Boot, provozní ředitel společnosti ENGIE Services Netherlands:
„Projekt jasně dokládá mimořádnou efektivitu technologií pro ukládání energie. Tato dobíjecí stanice překonává chytré dobíjení ve formě, jakou jsme doposud znali, a je v podstatě první skutečnou ‚dobíjecí
stanicí pro chytré sítě‘. Věříme, že zahájíme instalace tohoto systému ve všech firmách, které mají zájem učinit další krok směrem k energetické neutralitě.“
Rostoucí roli elektromobilů v rozvoji chytrých měst komentuje Vincent Cobee, viceprezident společnosti Mitsubishi Motors:
„Tento projekt pomůže zajistit nové řešení pro energeticky efektivní chytré budovy s nízkou uhlíkovou stopou. Chceme ukázat, že elektromobily a plug-in hybridy mohou do budoucna představovat klíčovou složku energetiky ve městech.“